• +31(0)654 98 21 76
  • info@Xplore-rijopleidingen.nl

Geschikte motorkleding

Algemeen: De helm, het schoeisel, de handschoenen en de kleding moeten een redelijke mate van bescherming bieden. De bescherming moet niet alleen geboden worden tegen contact met het wegdek of de motorfiets maar ook tegen de (te verwachten) (weers-)omstandigheden. Bij contact met het wegdek of de motor mag niet direct letsel kunnen ontstaan.

Motorhelm: Deze moet goedgekeurd (ECE-keurmerk) en goedpassend zijn. Ook moet de helm zijn voorzien van een vizier en een sluiting waarmee de helm op het hoofd kan worden bevestigd. Een goedgekeurde motorhelm met sluiting, maar zonder vizier wordt toegestaan wanneer een (zonne)bril wordt gedragen.

Schoeisel: Het schoeisel moet bestaan uit stevige schoenen of laarzen die tenminste de enkels bedekken en beschermen.

Handschoenen: Deze moeten de handen en polsen volledig bedekken en beschermen.

Broek: De broek moet de benen volledig bedekken en beschermen.

Jas: De jas moet het bovenlichaam en de armen volledig bedekken en beschermen.

Beschermende kleding, handschoenen en schoeisel die speciaal zijn bedoeld voor motorrijders, die zijn voorzien van protectoren en die CE-gecertificeerd zijn, worden in ieder geval toegelaten als deze aangepast zijn aan de (te verwachten) (weers-)omstandigheden.
Bovengenoemde uitrustingseisen gelden niet alleen voor de (aankomend) A-instructeurs die een praktisch examen afleggen bij IBKI maar ook voor de leerling waaraan lesgegeven wordt tijdens een stagebeoordeling of een praktische bijscholing categorie A.

1 mei 2024
Met ingang van 1 mei 2024 controleert en bepaalt de examinator of de uitrusting geschikt is om aan een praktijkexamen motor deel te nemen. Als dit naar oordeel van de examinator niet het geval is, zal het examen niet worden afgenomen.

bron: www.cbr.nl

Wat betekent het ECE 22.05 keurmerk voor helmen?

ECE is een afkorting voor Economic Commission Europe en deze commissie heeft onder meer als activiteit het opstellen van richtlijnen waar producten, zoals helmen aan moeten voldoen. Het opstellen van de richtlijnen is niet de enige activiteit, want de commissie zorgt er ook voor dat de testen worden uitgevoerd, zoals door hen is omschreven. Een helm krijgt pas een ECE 22.05 keurmerk als er aan de voorgeschreven richtlijnen wordt voldaan.

Het is duidelijk waar de afkorting ECE voorstaat, maar de cijfers hebben uiteraard ook nog een betekenis. In 1982 is het eerste ECE keurmerk voor een helm een feit geworden en werd daarvoor de toevoeging 22.02 gebruikt. De achterste cijfercombinatie 02 staat voor de versie en tegenwoordig is er sprake van het ECE 22.05 keurmerk en dat betekent dat er sprake is van de vijfde versie.