• +31(0)654 98 21 76
  • info@Xplore-rijopleidingen.nl

Maandelijks archiefjuni 2023

Het CBR past per 1 juli de theorie-examens voor motorfiets en bromfiets aan.

We gaan in het theorie-examen meer gebruik maken van examenvragen waarmee scherper getoetst kan worden of iemand de examenstof voldoende beheerst. Het aantal examenvragen blijft gelijk. Daarnaast wordt de slaagnorm iets aangepast en komt er in het nieuwe uitslagformulier uitgebreidere feedback over welke onderwerpen de kandidaat goed en minder goed kent.

Onderhoud

De aanpassingen komen voort uit periodiek onderhoud. Bij de invoering van het motor- en bromfietstheorie-examen werd er alleen getoetst met ja/nee-vragen. Intussen zijn er nieuwe vraagvormen zoals meerkeuze- en sleepvragen bijgekomen. En worden er vragen gesteld over onderwerpen als milieuwetgeving en nieuwe voertuigen zoals speed-pedelecs. Door de jaren heen is er dus veel veranderd en is onderhoud nodig.

Branche betrokken

Het CBR heeft de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV), de rijschoolbrancheverenigingen BOVAG, FAM, LBKR en VRB, Opleidings- en Trainingscentrum Rijden & Bergen (OTCRij) en een CBR-docent van de afdeling vakopleidingen met specialisatie A en AM uitgenodigd om mee te denken over een passende slaagnorm. Deze expertgroep heeft onder begeleiding van onderzoeksbureau RCEC aangegeven hoeveel vragen een kandidaat goed zou moeten beantwoorden om te slagen. Deze slaagnorm is overgenomen door het CBR. Het ministerie van I&W en de uitgevers van verkeersleermiddelen (de Koepel Kamer C) zijn meegenomen in de voorgestelde aanpassingen.

Slaagnorm

Op dit moment moet je bij beide examens nog 44 van de 50 vragen goed hebben om te slagen. Vanaf 1 juli zijn 43 goede antwoorden van de 50 voldoende om te slagen voor het bromfietsexamen en 41 van de 50 voor het motorexamen. Het theorie-examen voor de motor en de bromfiets zijn los van elkaar onderzocht, beoordeeld en gewogen.

Duidelijkere informatie op het uitslagformulier

De aanpassingen in zowel het motor-als het bromfietsexamen volgen op de eerdere aanpassingen in het theorie-examen voor de auto in 2019. De huidige 25 onderwerpen worden onderverdeeld in 8 onderwerpen, de inhoud van de onderwerpen verandert niet. Zo kan een kandidaat aan het einde van het examen de fout beantwoorde vragen niet meer inzien, omdat we hebben gemerkt dat dit kandidaten onvoldoende helpt. Daarnaast ziet vanaf 1 juli het uitslagformulier er anders uit. Daarop is goed te zien welk onderwerp de kandidaat goed en minder goed kent. Handig voor een eventueel herexamen.

Met deze aanpassingen willen we kandidaten nog beter voorbereid de weg op laten gaan zodat ze verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen en veilig thuiskomen.

Wat is de wachttijd voor het praktijkexamen?

De gemiddelde wachttijden voor het praktijkexamen vind je op onze website. De wachttijd schommelt en kan oplopen tot 20 weken. We werken hard om de gemiddelde wachttijd voor een praktijkexamen in 2023 weer binnen de afgesproken 7 weken te krijgen. Dit hangt af van de ontwikkeling van het aantal examenkandidaten en de werving van nieuwe examinatoren.

Wachttijd praktijkexamen auto
De wachttijd voor een praktijkexamen voor de auto verschilt per plaats en per moment. De gemiddelde wachttijd in de afgelopen week vind je op onze site. Helaas kan de wachttijd elk moment anders zijn door nieuwe reserveringen en examens die niet doorgaan. Vraag daarom je opleider wanneer jij precies kunt afrijden.

Onze tip: overleg met je opleider of je ook in een andere plaats examen kunt doen, misschien zijn daar eerder plekken vrij.

Waarom duurt het langer voordat ik examen kan doen?
Door corona heeft het CBR langere wachttijden, net als veel andere bedrijven. Daarom nemen we maatregelen om de wachttijden te verkorten:

  1. We blijven nieuwe examinatoren aannemen.
  2. We vragen gepensioneerde examinatoren om langer te blijven.
  3. We vragen examinatoren om over te werken.
  4. We vragen je opleider en jou om je goed voor te bereiden op het examen. Hoe hoger het slagingspercentage, hoe minder herexamens.