We gaan in het theorie-examen meer gebruik maken van examenvragen waarmee scherper getoetst kan worden of iemand de examenstof voldoende beheerst. Het aantal examenvragen blijft gelijk. Daarnaast wordt de slaagnorm iets aangepast en komt er in het nieuwe uitslagformulier uitgebreidere feedback over welke onderwerpen de kandidaat goed en minder goed kent.
De aanpassingen komen voort uit periodiek onderhoud. Bij de invoering van het motor- en bromfietstheorie-examen werd er alleen getoetst met ja/nee-vragen. Intussen zijn er nieuwe vraagvormen zoals meerkeuze- en sleepvragen bijgekomen. En worden er vragen gesteld over onderwerpen als milieuwetgeving en nieuwe voertuigen zoals speed-pedelecs. Door de jaren heen is er dus veel veranderd en is onderhoud nodig.
Het CBR heeft de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV), de rijschoolbrancheverenigingen BOVAG, FAM, LBKR en VRB, Opleidings- en Trainingscentrum Rijden & Bergen (OTCRij) en een CBR-docent van de afdeling vakopleidingen met specialisatie A en AM uitgenodigd om mee te denken over een passende slaagnorm. Deze expertgroep heeft onder begeleiding van onderzoeksbureau RCEC aangegeven hoeveel vragen een kandidaat goed zou moeten beantwoorden om te slagen. Deze slaagnorm is overgenomen door het CBR. Het ministerie van I&W en de uitgevers van verkeersleermiddelen (de Koepel Kamer C) zijn meegenomen in de voorgestelde aanpassingen.
Op dit moment moet je bij beide examens nog 44 van de 50 vragen goed hebben om te slagen. Vanaf 1 juli zijn 43 goede antwoorden van de 50 voldoende om te slagen voor het bromfietsexamen en 41 van de 50 voor het motorexamen. Het theorie-examen voor de motor en de bromfiets zijn los van elkaar onderzocht, beoordeeld en gewogen.
De aanpassingen in zowel het motor-als het bromfietsexamen volgen op de eerdere aanpassingen in het theorie-examen voor de auto in 2019. De huidige 25 onderwerpen worden onderverdeeld in 8 onderwerpen, de inhoud van de onderwerpen verandert niet. Zo kan een kandidaat aan het einde van het examen de fout beantwoorde vragen niet meer inzien, omdat we hebben gemerkt dat dit kandidaten onvoldoende helpt. Daarnaast ziet vanaf 1 juli het uitslagformulier er anders uit. Daarop is goed te zien welk onderwerp de kandidaat goed en minder goed kent. Handig voor een eventueel herexamen.
Met deze aanpassingen willen we kandidaten nog beter voorbereid de weg op laten gaan zodat ze verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen en veilig thuiskomen.